Hvordan skrive oppgave

Hvordan skrive oppgave

Dette er generelle anbefalinger til hvordan faglige tekster skal skrives. Lærere/veiledere i de enkelte kurs kan fremsette spesifikke krav som avviker fra disse. Rådfør deg derfor alltid med lærer/veileder.

Tekstbehandlingsprogrammer (Word osv.) gir god hjelp i skriveprosessen. Word har funksjoner som f.eks. stavekontroll, oppretting av innholdsfortegnelser osv. (Ta kontakt med vår IT-avdeling for spørsmål om Word-programmet).

Tema, problemstilling og oppgavetekst

  • Studenter må alltid lese tema/problemstilling/oppgavetekst godt, og tolke og presisere den i oppgaven.
  • Ofte ligger det implisitt en disposisjon for hvordan den faglige teksten skal skrives i tema/problemstillinger/oppgavetekster.

Strukturering av tekstdelen (generell veiledning)

Innledning (ca. 10 %)

  • Presentasjon, tolkning og presisering av tema, problemstilling eller oppgavetekst
  • Begrunnelse for valg av tema og problemstilling (dersom valgfritt)
  • Redegjørelse og begrunnelse for hvordan oppgaven blir besvart
  • Redegjørelse for oppgavens oppbygning og progresjon
  • Definisjoner/avklaringer av begrep om nødvendig

Hovedtekst (ca. 80 %)

  • Her besvares tema, problemstilling eller oppgavetekst
  • Redegjørelse for litteratur om emnet
  • Redegjørelse for undersøkelsesopplegg som blir benyttet
  • Redegjørelse for analyse, dvs. hvordan funn/resultat er fremkommet. Disse funn/resultat gir grunnlag for en konklusjon

Avslutning (ca. 10 %)

  • Redegjørelse for funn/resultat/konklusjon ("svaret som man kom frem til")
  • Diskusjon/drøfting av funn/resultat/konklusjon (evt. alternative tolkninger)
  • Perspektiv/konsekvenser av funn/resultat/konklusjon

Korte og lange tekster

  • Desto lengre selve tekstdelen er desto større behov vil det være for å dele opp teksten med avsnitt, overskrifter og kapitler.
  • Kortere tekster (ca. 1-10 sider) kan være notater, rundskriv, memos, mindre oppgavebesvarelser osv. De deles vanligvis opp i avsnitt eller noen få overskrifter og underoverskrifter.
  • Lengre tekster (over ca. 10 sider) kan være rapporter, avhandlinger, bøker, større oppgavebesvarelser osv. De deles vanligvis opp (i tillegg til avsnitt) i flere kapitler gjerne med hovedkapitler og underkapitler.
  • Rådfør deg alltid med lærer/veileder om det gjelder spesifikke krav innen ditt emne/fag.

Forside

  • Alle større faglige tekster skal ha standardisert forside. Høgskolens oppgavemal.
  • Forsiden skal ha:
    • Navn på forfatter(e), både fornavn og etternavn, i alfabetisk rekkefølge etter etternavn
    • Kort og presis tittel på den faglige teksten
    • Type faglig tekst, utdanning, årstrinn, fag
    • Navn på utgiver/utdanningsinstitusjon
    • Stedet og året den faglige teksten er utgitt/avgitt
  • Forsiden skal ikke ha:
    • Lange oppgaveformuleringer eller problemstillinger som tittel
    • Ekstra illustrasjoner (tabeller, figurer, bilder, kart osv.)

Forord

  • Brukes kun i større oppgaver
  • Skal være kort (maks. 1 side)
  • Skal inneholde opplysninger som ikke naturlig hører hjemme i selve teksten
  • Kort om bakgrunn for prosjektet, oppdragsgiver og målgruppe
  • Navn på og eventuell takk til veiledere og andre personer eller institusjoner som har bistått forfatteren(e)

Sammendrag

  • Brukes kun i større oppgaver
  • Skal være kort (maks. 1 side)
  • Kort sammendrag av hovedinnholdet i den faglige teksten
  • Skal kunne forstås uavhengig av om man har lest hele den faglige teksten
  • Selv om man skriver på samisk, kan det i noen tilfelle være ønskelig med et sammendrag både på samisk og f.eks. norsk eller engelsk (evt. et annet språk), spesielt i lengre arbeider
  • Kan inneholde nøkkelord/stikkord

Innholdsfortegnelse

  • Brukes kun i større oppgaver
  • Fortegnelse over alle overskrifter og kapitler, med sidehenvisning
  • Det anbefales sterkt å generere innholdsfortegnelser (vha. stiler) i Word eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver større arbeider
  • Overskrifter og underoverskrifter i mindre tekster bør ikke nummereres
  • Kapitler og underkapitler i større tekster bør nummereres
  • Underkapitler på mer enn tre nivå bør unngås, f.eks. 1.2.3.4 osv.
  • I mindre arbeider kan alle overskrifter i tekstdelen sløyfes hvis ønskelig
  • Tekstdelen kan i mindre arbeider "brytes opp" kun ved å angi avsnitt
  • Antall overskrifter/underoverskrifter og kapitler/underkapitler må sees i forhold til tekstens lengde

Figur-/tabell-liste

  • Brukes kun ved behov og i større oppgaver
  • Fortegnelse med sidehenvisning over alle figurer/tabeller som finnes i teksten
  • Det anbefales sterkt å generere figur-/tabell-lister (vha. stiler) i Word eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver større arbeider. 
  • Det skal lages separate lister for figurer (inkl. bilder) og tabeller. Bruk betegnelsene Figurliste eller Tabell-liste
  • Illustrasjoner skal kun benyttes hvis de er nødvendige for å illustrere et poeng i teksten. Vær restriktiv med bruk av alle typer illustrasjoner. Alle illustrasjoner som benyttes må kommenteres og anvendes i teksten. Se Kildekompassets FAQ om bilder, tabeller eller figurer i teksten.
    Colourbox: Bilder til fri bruk i oppgaver.
  • Det er kun nødvendig å oppgi kilden i referanselisten hvis kilden blir henvist til ellers i teksten.

Referanseliste

  • Høgskolen anbefaler at studenter benytter APA-standard for å oppgi kilder.
  • APA-veiledningene beskriver hvordan man skriver referanselister og henvisninger i APA-standard. 
  • Hvis oppgaven skrives på samisk, skal den samiskspråklige utgaven av APA benyttes. Tilsvarende skal utgaven til de respektive språk benyttes dersom oppgaven skrives på andre språk.

Vedlegg

  • Her presenteres nødvendige opplysninger som det ikke er naturlig å plassere i selve teksten.
  • Vedlegg kan være redegjørelse for underlagsmateriale, f.eks. spørreskjema, intervjuguide, tabeller, spesielle statistiske tester, kopi av korrespondanse osv.
  • Alle vedlegg nummereres fortløpende (med unntak av hvis det kun er ett vedlegg) og gis en tittel (overskrift) som plasseres øverst på vedlegget.
    • Eksempel: Vedlegg 1 Brev til Samisk høgskole, Vedlegg 2 Prosjektbeskrivelse
  • Vedlegg listes opp i innholdsfortegnelsen ved å oppgi nr. og tittel på vedlegget.

Noter

  • Noter benyttes for å utdype eller forklare noe i selve teksten.
  • Noter står enten nederst på sidene (fotnoter) eller på siste side av teksten (sluttnoter).
  • Bruk enten fotnoter eller sluttnoter, ikke begge deler.
  • Noter nummereres fortløpende.
  • Noter kan genereres i Word eller annet tekstbehandlingsprogram. Word-video om fot-/sluttnoter
  • Noter bør ha mindre skriftstørrelse enn hovedteksten, f.eks. 10 punkt (dersom hovedteksten har størrelse 12), og kan gis en mindre linjeavstand (f.eks. enkel linjeavstand) enn hovedteksten (som regel 1,5 linjeavstand).

 

Det anbefales å benytte referanseverktøyet EndNote (link)