Dagbok 2014/2015

Uke 19:

http://samiskeveivisere.blogg.no/1431346467_uke_19_hordaland_og_o.html

 

Uke 17: New York

http://www.unmultimedia.org/radio/english/2015/04/indigenous-group-battling-stereotypes/?utm_source=UN+Radio#.VVCDN00cRaT

 

Uke 6: Bodø

Reportasje på NRK P1 Norgesglasset: Anne Berit og Yvonne-Marie i Bodø på onsdag 4.2.2015.

Jon-Christer og Sara Marja i Vadsø

Finnamrken avisa 4.2.2015

 

Uke 47: Østfold

17.11.14-21.11.14

Denne uken var det Østfold fylke sin tur å få besøk av samiske veivisere. Anne Berit og Jon-Christer var innom Moss, Halden og Sarpsborg under turen.

 Vi har rukket å besøke Malakoff videregående skole, Steinerskolen i Moss, Høgskolen i Østfold og Borg videregående skole.

   Varighet på foredragene har variert litt for å passe timeplanen til skolene. Noen har vært på 30 min, mens andre har vart 2 timer. Vi har kjørt en generell foredrag om samisk kultur & samfunn denne uken også, men snakket litt mer om temaet «ung same i dag». Dette er noe vi har opplevd at mange elever, studenter og lærere er interessert i og vil vite mer om.

Grunnskolelærer studenter på Høgskolen i Østfold har også fått foredrag av oss. De ønsket å vite mer om hvordan man kan ivareta det samiske på skolen. Så klart tok vi hensyn til ønsket deres, og prøvde på best mulig måte å svare på dette. Blant annet foreslo vi at det er fint om man gjør lærestoffet om samer «levende», ved å for eksempel vise bilder/video ved siden av lærestoffet og spille av joik eller samisk musikk.

Jon-Christer slapper av før en 2-timers forelesning

 

  Dubstep-joiken har slått an også denne uken blant elevene. Vi fikk opplyst av en lærer at etter at vi hadde dratt fra Steinerskolen i Moss, så har elevene søkt opp dubstep-joiken på Youtube og lyttet på den i kantina. Det er jo svært artig, og tegn på at besøket har gjort inntrykk.

  Vi syns at det er veldig artig hvis elever, studenter og lærere stiller spørsmål til oss enten underveis, eller etter foredraget, og spørsmål har vi fått mange av denne uken. Blant annet «Hva er deres tanker om klimaendringer?», «Hvor kan man studere samisk kultur og språk?», «Føler dere at dere er norske?» og «Kan man joike sin egen joik?».

  Som nevnt, så har vi denne uken har vi vært innom tre forskjellige byer. Vi har fått være litt turister og fått vite lokalhistorie. Blant annet har vi besøkt Fredriksten festning i Halden, og fått vite at byen Sarpsborg har 1000 års jubileum i år 2016!

Alt i alt, så var det en fin og artig uke! På hver eneste skole vi har besøkt, så har vi dratt med glede i sinnet og masse positiv energi som vi får fra både elever og lærere.

Tusen takk for oss, Malakoff vgs, Steinerskolen, Høgskolen i Østfold og Borg vgs!

 

/ Anne Berit og Jon-Christer

 

 

Uke 46: Oslo og Risør

10.11.14-14.11.14

Tredje reiseuke sto for tur, denne gang var en liten snartur i Oslo. Deretter gikk turen videre til sørlandet, nemlig Risør. 

I Oslo besøkte vi skolen Ulsrud videregående skole. I Ulsrud holdt vi foredrag for en klasse. Vi hadde litt tekniske problemer i starten, men vi hentet oss fort inn igjen. Det var mange forskjellige spørsmål, og noen av elevene kom til oss etterpå for å prate. Det syns vi alltid er koselig! :)

03.11.14-05.11.14

Andre reiseuke - Bjertnes videregående skole og Frogn videregående skole sto for tur!

I vår andre reiseuke besøkte Jon-Christer og Anne Berit Bjertnes videregående skole i to dager, og den tredje dagen var vi på Frogn videregående skole. Bjertnes vgs ligger i Nittedal, mens Frogn vgs er i Drøbak.

  På begge skolene holdt vi 2-3 dobbeltimes forelesninger (2x45 min), og fokuset var på generell samisk kultur og historie. Vi hadde temaer som «fornorskning», «samisk religion», «samisk identitet», «kofte», og mye, mye mer annet.

Vi opplevde at mange elever kunne litt om samer fra før av siden vi starter forelesningene med å spørre hva de kan om samer fra før av, eller hva de tenker når de hører ordet «same». Blant annet ble det nevnt «sametinget», «reinsdyr», «folkedrakten», «undertrykkelse» og «fiske».

Underveis i forelesningen kan elevene stille spørsmål, og noen av spørsmålene som ble stilt var «Hvorfor joiker ikke alle samer?», «Hvilke klær tar dere på hvis det er -40 grader?», «Kjenner kalvene smerte når de øremerkes med kniv?» og «Hvordan uttaler man ‘’jeg elsker deg’’ på samisk?».


Når vi kom til temaet «joik og samisk musikk», så spilte vi av både en tradisjonell joik og en moderne joik (dubstep joik), og dette likte elevene veldig godt. Likevel var mange nysgjerrige på hvordan en joik høres ut «live», så Anne Berit joiket for noen klasser.


Elevene på begge skolene viste interesse og engasjement, og det er spesielt artig når samiske elever på skoler kommer til oss etter forelesninger og sier at han/hun er stolt over å være same. Denne uken har vi to fått lært og tydeliggjort at samer finner man så og si over hele landet vårt.

 

/ Anne Berit og Jon-Christer



 

 

 




Uke 44: Oslo og Akershus

27.10.14-31.10.14


Første uken overstått - Lillestrøm og Kuben videregående skoler

Denne uken var vår første reiseuke. Alle fire reiste i lag. Dette for å støtte og lære av hverandre. Vi debuterte på Lillestrøm videregående skole. Nils Johan Päivio fra Sami Állaskuvla var med som mentor.

Vi var veldig spente og kriblet litt i magen på mandagsmorgen. Foredraget vi har holdt, handlet først om litt generelt om hvem vi er, hvor samer bor og om det samiske språket, hvor vi også lærte dem en samisk tounge twister. «Čieža čáppa čáhppes cizážat, čohkkájit ja čuhket čázi, čađa čoddaga čoavjái čoliide».

 

Etter å ha snakket litt om reindrift og vist dem en video om hvordan Sárá Márjá sin familie merker og slakter reinene på høsten, var de veldig nysgjerrig og stilte mange spørsmål om reindrift. Andre spørsmål vi fikk, var blant annet «Hva slags fordommer møter dere?», «Har dere joik?», «Hvor mange rein har du?» og «Hvorfor er det noen som ikke vil vise sin samisk identitet?». Sárá Márjá fikk blant annet spørsmål om de kunne få nummeret hennes.

 

Etter 1 og ½ time begynner både vi og elevene å bli slitne. Vi avsluttet forelesningene med å fortelle om samiske flørtemåter. Dette gjør atmosfæren litt lettere og de fleste våkner litt til.

 

Denne uken har vi ikke bare vært innom Lillestrøm videregående skole, men også på Kuben videregående skole. Veldig fine skoler, med nysgjerrige elever og hyggelige lærere. Vi har fått en veldig god start på vårs reise som årets veivisere og gleder oss kjempe masse til resten av året.



/ Sárá Márja, Yvonne-Marie, Jon-Christer og Anne Berit