Brukerveiledning: Zoom for møteleder og foreleser

Vi anbefaler at du kjører Zoom på Windows OS eller Mac OS, (PC eller MAC).

For å få en god opplevelse av Zoom anbefaler vi at du skaffer deg:

  • Headset (med mikrofon) eller kombinert bordmikrofon og høyttaler (Jabra speak).
  • Webkamera eller HD-webkamera – innebygd eller USB-plugin. Vi anbefaler USB-plugin headset og USB-plugin HD-webkamera.

Hvordan komme i gang med Zoom:

  • Last ned “Zoom Client for Meetings” her:  https://zoom.us/download
  • Logg på med “Sign in with SSO”-knappen.
  • Du blir bedt om å oppgi “company domain”, skriv inn “samas.zoom.us”. 
  • Skriv Feide-navnet på din institusjon i det tomme stedet og bruk vanlig Feide-innlogging
  • Trykk på schedule
    • Gi møte et navn
    • Velg tidspunkt og varighet for møte
      (velg «recurring meeting» for å kunne gjenbruke møte IDen)
    • Velg automatisk møte ID
    • Velg ikke passord
    • Video on for host og off for participants
    • Telephone and computer audio
    • Velg Outlook 
  • Det blir opprettet et møte, og du får nå en møteinvitasjon i kalenderen som du kan bruke til å invitere øvrige møtedeltakere.

 

Når du er med i et Zoom-møte som møteleder​​​​​​​ :

Som deltaker har du følgende meny nederst i møtevinduet. De viktigste er:

  • Mute / Unmute:Slå på og av mikrofonen.
    Lydkontroller (klikk på ^ -pilen ved siden av Mute/Unmute): Lar deg endre mikrofonen og høyttaleren som Zoom for øyeblikket bruker på datamaskinen
  • Start / Stop Video: Slår kameraet av eller på.
    Videokontroller (klikk på ^ -pilen ved siden av Start / Stop Video):
    Endre kameraer hvis du har flere kameraer.
  • Participants:Se hvem som for øyeblikket er på møtet.
    Deltakernes liste gir deg også tilgang til disse alternativene
    • Mute All: Nederst i deltakerlisten har møteleder en knapp for å mute alle deltakere, fjern haken for «allow participants to unmute themselves».
    • Non-verbal feedback icons nederst i deltakerliste): Plasser et ikon ved siden av navnet ditt for å varsle møtelederen raskt. For eksempel plasserer Raise Hand ikonet ved siden av navnet ditt og simulerer en heving av hånden.
  • Share Screen: Start en skjermdeling.
    • Basic:
      • Skjermen
      • Whiteboard
      • iPhone/iPad
    • Advanced:
      • En del av skjermen
      • Lyden på maskinen
      • 2. kamera (dokumentkamera og lignende)
  • Chat: Åpne chatvinduet for å chatte med deltakerne.
  • Record: Host har tillatelse til å ta opp møte
  • Leave Meeting: forlat møtet mens det fortsetter for de andre deltakerne.
    Bare møteleder kan avslutte møtet.