Dáhpáhusat:

Logaldallan
03. guovvamánu, 11:00 - 11:30

Sámi vahkku: “Meahcci dat addá”

Guovdageainnu historjjásearvvi prošeakta
Máret J. Heatta , prošeaktajođiheaddji

Sámi vahkku 2025 Sámi allaskuvllas
03. guovvamánu, 11:00 - 06. guovvamánu, 13:00

Sámi vahkku prográmma

Sámi allaskuvllas leat doalut mat leat rabas buohkaide.

Logaldallan
03. guovvamánu, 11:45 - 12:15

Sámi vahkku: “Suotna savkkuha”

Sárá Iŋgá Utsi Bongo logaldallá doavttergrádabarggu birra

Logaldallan
03. guovvamánu, 12:30 - 13:00

Sámi vahkku: Nammadutkan ja várppiid birra

Máŋggabealat nammadutkan ja dutkan várppiid birra

Digitála logaldallan
04. guovvamánu, 11:00 - 13:00

Sámi vahkku: Dieđut-girjji almmuheapmi

Dieđut girjji “Sámi sosiolingvistihka áigeguovdilis gažaldagat” almmuheapmi.

Forestilling
21. čakčamánu, 19:00 - 20:45

Det brenner, det brenner

En forestilling om brenningen og tvangsevakueringen av Finnmark

Det brenner, det brenner omhandler et av de mørkeste kapitlene i Norges krigshistorie. Mot slutten av krigen, høsten 1944, innså den tyske okkupasjonsmakten at de måtte trekke seg tilbake på den nordligste delen av landet. Den røde armé nærmet seg, og Hitler ville ikke at de skulle bli møtt av hus og forsyninger. Han beodret dermed at Finnmark og Nord-Troms skulle tømmes for folk og brennes ned. Landsdelen var den mest merkede av krigen. Nærheten til Russland hadde medført mange og harde flyangrep. Hele to hundre tusen tyske soldater hadde vært utplassert her gjennom okkupasjonsårene. Befolkningen holdt likevel stand og nektet å reise frivillig. Tvang ble dermed nødvendig.  

I Det brenner, det brenner har forfatter Kathrine Nedrejord tatt utgangspunkt i besteforeldrenes historier og erfaringer fra krigen, og sammen med pianist Lene Rosåsen-Glamsland og filmkunstner Thomas Rabillon, skapt en forestilling der nåtid møter fortid og tekst møter film og musikk. Fem historier er blitt til en times forestilling hvor vi får et innblikk i enkeltskjebnene i de historiske hendelsene. Den tyske filosofen Adorno mente at det var umulig å skrive poesi etter Auschwitz, men er det ikke nettopp slike hendelser fortjener et kunstnerisk blikk på seg? Vi ønsker å vise brutalitet og tragedie på ny og annerledes måte, for å levendegjøre det historiske stoffet. 

 

Studeanttaide nuvttá!
Earáide 200:- (Ferte ruhta go ii leat koartaáutomáhtta)