Skype for Business (Dár)

Siden alle datamaskiner er utstyrt med tastatur kan du sende tekstbeskjeder (IM) så snart Skype for Business er installert. Hvis du skal delta i samtaler med lyd og bilde vil du også trenge kamera og hotetelefoner med mikrofon.

 

  1. Kontakter: Her finner du alle kontaktene eller gruppene du har lagt til. Første gang du starter Skype for Business vil denne fanen være tom (Hvis du ikke har benyttet SFB tidligere). Du legger selv til de kontaktene du ønsker i denne listen.
  2. Samtalerom: Skype for Business har støtte for permanente og midlertidige samtalerom. Hvis du er med i en gruppe som ofte snakker sammen, for eksempel i et prosjekt, kan dere opprette et samtalerom som alle er med i. Samtalerommet vil være tilstede selv om alle er avlogget, og når dere logger dere på igjen vil alle automatisk bli koblet til samtalerommet igjen.
  3. Samtalelogg: Her finner du historikk over alle samtaler du har hatt. Her vil du også finne en oversikt over samtalehenvendelser du ikke har svart på.
  4. Telefoni: Ansatte ved Sámi allaskuvla har aktivert telefonifunksjonen til SFB. 
  5. Møter: Oversikt over møter fra Outlook kalender. Du kan også reservere møter.
  6. Søk etter personer: Her kan du søke opp personer du leter etter. Hvis du søker på fornavn og/eller etternavn, gjøres søket i universitetets adressebok. Hvis du ønsker å kontakte en Skype bruker må du søke etter e-postadressen denne personen er registrert med i Skype.
  7. Generelle instillinger: Her finner du menyene for generelle instillinger du kan gjøre i Skype for Business
  8. Legg til kontakt: Her kan du legge til kontakter slik at de blir lett tilgjengelig for deg på forsiden.
  9. Innstillinger for mikrofon og kamera: Her kan du bestemme hvilken mikrofon eller kamera Skype for Business skal benytte. Hvis du mangler lyd eller bilde må du sjekke instillingene her.
     

NB: Vær oppmerksom på at det er vanskeligere å nå studenter med denne metoden siden de ofte ikke er innlogget i SFB

Søk opp navnet deres i søkefeltet, og du vil få opp vedkommende i listen under. Dobbeltklikk på personen du ønsker å starte en samtale med og du er i gang.

 

 

Gjør deg kjent med lydenhetene på din maskin

  1. Høyreklikk på lydikonet nede til høyre på skjermen og velg "Avspillingsenheter"
    Du vil nå få opp en liste over tilgjengelige lydenheter på din datamaskin
  2. Høyreklikk på lydenhetene og velg "Test"
    Du vil nå høre hvor lyden kommer ut for enheten du har valgt (Hodetelefoner, høytalere, skjerm etc.). Noter deg ned navnet på lydenheten hvor du ønsker at du skal ha lyd i Skype for Business
  3.  

 

 

Velge lydenhet i Skype for Business

  1. Klikk tannhjulet på høyre side
  2. Velg "lydenhet"
  3. klikk på listeboksen for å velge blant tilgjengelige lydenheter på din maskin
  4. Du bør klikke Kontroller samtalekvalitet og følge instruksjonene for å sjekke at ustyret på din maskin virker

Hvis man har valgt hodetelefoner som lydkilde for Skype for Business kan det være at man ønsker at ringelyd skal komme i ens eksterne høytalere slik at man lettere kan høre når noen ringer.

  1. Klikk tannhjulet på høyre side
  2. Velg "lydenhet"
  3. I feltet "sekundær ringeenhet" kan du velge å angi at den interne høytaleren, eller eksterne høytalere også skal ringe.

 

Hvis du har en bærbar datamaskin og et eksternt kamera tilknyttet denne kan du velge om du vil benytte det eksterne kameraet eller det interne. Stasjonære datamaskiner er avhengig av at et ekstern kamera er tilkoblet.

  1. Klikk tannhjulet på høyre side
  2. Velg "Videoenhet"
  3. Under Videoenhet kan du velge hvilket kamera du ønsker å benytte

 

Hvis du har tilgang et webcamera (noe de fleste har enten på sin bærbare maskin, mobiltelefon eller tilkoblet eksternt) kan du starte en videosamtale med den du snakker med.

Trykk på ikonet for videosamtale og du vil få opp en forhåndsvisning av hva kameraet ditt viser. Etter at du har ryddet pulten og gredd deg på håret er det bare å starte videooverføringen.

 

Klikk på presentasjonsikonet og velg "Presenter Skrivebord" [1] eller "Presenter Program"[2]

 

 

Presenter Skrivebord/Desktop

Når du velger dette alternativet vil du få opp en meny som viser deg hvilke skrivebord du kan dele med de andre. Hvis du har flere skjermer kan du dele skrivebordet fra ett eller begge skjermene. Når du har gjort ditt valg velger du "Presenter/Present".

 

Mottaker vil nå få opp et valg på sin side hvor han/hun blir bedt om å godta presentasjonen fra deg. Mottaker må godkjenne forespørselen for å kunne se det du deler.

Presenter program

Fungerer på samme måte som ved deling av skrivebord, men man velger programmet man vil dele istedenfor hele skrivebordet. Dette kan være programmer som Nettlesere, Worddokumenter, Powerpoint osv.

Gi tilgang til å styre din maskin

Når du deler et skrivebord eller et program med en annen kan du gi den andre rettigheter til å styre din maskin. Dette er kjekt hvis du skal vise den andre hvordan han/hun gjør en handling på sin maskin eller hvis du ønsker at den andre skal kunne gjøre endringer på det du deler. 

Øverst på skjermen din vil du se at du har et valg som heter "Gi kontroll / Give control". Hvis du klikker på dette vil den andre få tilgang til å styre din maskin eller programmet du deler.

 

Tips

Hvis noen trenger din hjelp med et program. Be dem dele skrivebordet sitt med deg og deretter gi deg kontroll. Du kan da vise vedkommende hva de skal gjøre på deres maskin. 

 

Du kan invitere ansatte ved Sámi allaskuvla til møtet, samt studenter og eksterne brukere.

Start Outlook og velg kalenderen

  1. Klikk på knappen Nytt Skype-Møte.

 

 

 

  1. Link til Skypemøtet opprettes automatisk.
    Deltakere må klikke på linken når de skal inn i møtet.
    Du kan skrive utfyllende opplysninger om nødvendig.
  2. Legg til flere deltakerne i Til-feltet.
  3. Klikk på Send.
  4. Klikk på Bli med i Skype-møte for å delta på møtet.

 

Du skal ha et eget ikon for Telefoni på forsiden for SFB.

 

 

Ringe ansatte ved Sámi allaskuvla

Søk opp personen du ønsker å ringe, dobbeltklikk på personens kontaktkort og klikk på telefonikonet

 

Ringe eksterne personer

Velg "Telefoniikonet" og slå telefonnummeret du ønsker å ringe

Når du har startet en samtale, kan du lett ringe opp andre og legge dem til. Bruk Invitér flere Personer

  1. Klikk på Invitér flere personer i samtalevinduet ditt.
  2. Skriv inn navn i søkefeltet.
  3. Klikk på riktig søkeresultat. Hvis bare telefonummer i søkefeltet, klikk OK etter inntasting.
  4. Klikk på OK. Kontakten inkluderes nå i samtalen via Skype for Business, selv om han er på mobil, landlinje eller annen videokonferanse.

 

 

Når du er i en samtale kan du viderekoble/sette over samtalen til en annen person:

  1. Klikk Samtalekontroller-ikonet.
  2. Klikk Viderekoble fra sprett-oppmenyen. Du kommer til et nytt vindu:

 

  1. Skriv inn telefonnummer (eksterne) eller søk på navn (interne).
  2. Velg riktig person fra listen.
  3. Klikk Overfør, og samtalen settes over. Din del av samtalen avsluttes.