Med individuelle behov i en urfolkskontekst - marginalisering eller inkludering?
Utgangspunktet vårt er at spesialpedagogiske tilbud for samiske barn skal grunnlegges på de samme bærende elementer som barnehagetilbudet og grunnopplæringen ellers for samiske barn og elever. Det betyr at det offentlige i spesialpedagogisk sammenheng må ta utgangspunkt i en rekke internasjonale rammer og forhold som Norge generelt har forpliktet seg til; folkerettslig, menneskerettslig, barnerettslig, språkrettslig. På samme måte må de nasjonale lover og regler, som bygger på det ovenstående, være retningsgivende ikke bare for de nasjonale mål og strukturer, men i langt større grad bli virkeliggjort gjennom implementering i og oppfølging i konkrete tiltak og reelle prioriteringer, i institusjonskulturer og i praksis. For å oppfylle en målsetting om at fellesskapet er til for alle, men basert på de ovennevnte politiske målsettingene, mener vi at det fortsatt er en rekke barrierer å bryte. Barrierer som i høyeste grad blir influert av systemers, institusjoners og fagfolks kunnskapstilfang, prioriteringer, evne til omstillinger, holdninger; kort sagt, forhold som påvirker praksis. Vårt utgangspunkt er at det i for stor grad er tilfeldigheter som spiller inn. Det kan være mangel på planlegging av adekvate tiltak på forhånd, for så vidt systemrettede mangler. Det kan være ignoranse både på system- og personnivå som i siste hånd fører til tilsidesettelse av brukers behov, og mangel på vilje til prioritering, og gjennom usynliggjøring. Selv om Norge prinsipielt har tiltrådt internasjonalt regelverk og spilleregler, og i prinsippet innarbeidet deler av dette i nasjonalt lov- og regelverk, så et det er forskjell mellom ideal og praksis. Det er vel i og for seg ikke overraskende. Det som gjør dette spesielt i dette tilfelle er hva som så videre kan påvirke tiltakenes utforming i praksis. I ytterste konsekvens mener vi rammer dette tilbudet til samiske barn, unge og voksne med spesiell behov på en måte som vi mener støter disse til ytterkanten av posisjonen som bruker, eller elev, eller borger.