SAM 0104 Nordsamisk begynnerkurs del 2
- Undervisningsspråk: Nordsamisk og norsk
- Studiested: “Barentshuset” UiTs lokaler, Kirkenes
- Undervisning: Det er 2,5 uker med fysiske dagssamlinger i studiet, ellers kveldsundervisning. Det er ikke mulig å følge undervisningen på nett.
- 15 studiepoeng
- Studieplan norsk
- Studieplan engelsk
- Studieplan samisk
- Pensum
- Forelesninger, samlinger og timeplan finner du her!
- Dersom du har spørsmål angående søknad om studieplass, søknadssystemet, opptakskrav osv., ta kontakt med studieadministrasjonen, oahppohalddahus@samas.no
Sámi allaskuvla fállá sámegiela álgooahpu álggahalliide, geat eai máhte hupmat eaige čállit sámegiela. Álgooahppu sáhttá maid heivet sidjiide, geat leat gullan sámegiela, muhto eai huma.
Kommunikasjonsmiljøet tilrettelegges blant annet for praktiske aktiviteter. Studentene snakker samisk seg imellom og med lærer under arbeid. Sentrale læringstemaer knytter seg til samiske tradisjoner, livsfornødenhet og områder. Innføringsoverskriftene for temaene er:
Nærmiljø
- Meg selv og familien
- Husholdning og bygninger
- Klær
- Sosialt samvær og tjenesteforhold
Levekår
- tidsbegreper (time, døgn, måneder, årstider)
- vær, ferdsel og orientering i naturen
- naturbenevnelser og stedsnavn
Samfunnsmessige forhold
- kunst, duodji, litteratur, religion og musikk
- samiske institusjoner
- media og andre kommunikasjonsmidler
Gjennom muntlig kommunikasjon og praktiske aktiviteter i ulike miljøer skapes enkle setninger. Da øver man på bøyningsmønstrene i ordklassene og stadieveksling, og man berører også de vanligste avledningene.
Studentenes aktive deltagelse i muntlige øvelser, gruppearbeid og veiledning er en forutsetning for at undervisningen og læringen skal lykkes. Faglæreren arrangerer undervisningen slik at studentene kan øve på språket i et trygt miljø. Undervisning tilbys ved fysiske dagssamlinger og kveldsundervisning. I tillegg er det noen time med nettundervisning. Noen undervisningstimer gjennomfører faglærer digitalt, men studentene følger undervisningen i klasserommet sammen med tilstedeværende lærer/språkhjelp. Medstudenter og et oppmuntrende miljø og læringsressurser med konkretiseringsverktøy fungerer som støtte for språklig produksjon. Samisktalende og spesielt kunnskapsbærere som inviteres til enkelte temaer, oppmuntrer studentene til å erverve kommunikasjonskunnskaper. Studenten dokumenterer egen læring gjennom arbeidsmappen. Studenten dokumenterer språklig produksjon i forbindelse med temaene, f.eks. gjennom billedtekster og dialoger. I forbindelse med studiet tilbys det veiledning. Veiledningen baseres på studentens refleksjonslogg og arbeidsmappe.