Hopp til hovedinnhold

Styrer og utvalg

 

Styret for forskning og utdanning (SFU)

Styret for forskning og utdanning (SFU/DOS) skal sikre at forsknings- og utdanningsvirksomhet ved Sami allaskuvla følger de kvalitetskravene som blir satt for høgskolen.  

Følgende styremedlemmer er valgt for styret for forskning og utdanning i tidsrommet mars 2024 - mars 2026. Leder og vedkommendes varamedlem er oppnevnt av høgskolestyret: Studentrepresentanter velges inn årlig og har ikke personlig varamedlem.

LederInger Marie Gaup EiraVaramedlem: Marikaisa Laiti
Fagansatt ved institutt for språk, duodji og samfunnsvitenskapProf. Annika PasanenMikkel Rasmus Logje
Fagansatt ved institutt for samiske lærerutdanningerMarikaisa LaitiYlva Jannok Nutti
Student (24/25)Dina Nilsdatter SombyJaana Talvikki Pekkala
Student (24/25)Oddbjørg Hætta SaraIda Madelen Raanes

Sammensetning av SFU/DOS og dets mandat

vedtatt av høgskolestyret den 13.12.2017

  1. Leder skal ha minimum førstestillingskompetanse, vedkommende oppnevnes av styret for Samisk høgskole blant interne eller eksterne fagfolk
  2. Intern fagansatt velges av ansatte ved Avdeling for språk, duodji, reindrift og samfunnsvitenskap
  3. Intern fagansatt velges av ansatte ved Avdelng for samiske lærerutdanninger og urfolksjournalistikk
  4. En student oppnevnes av studentstyret
  5. En student oppnevnes av studentstyret

Leder og fagansatt oppnevnes for to år. Studentrepresentanter oppnevnes hvert år for ett år av gangen. Leder har dobbeltstemme. Hvis leder ikke er tilstede, blir møtet ledet av lederens varamedlem, med dobbeltstemme. Det velges personlige varamedlemmer for alle representantene. 

Mandat for SFU (vedtatt av styret for Samisk høgskole i sak S-sak 24/12)

Forsknings- og utdanningsstyrets rolle

1. SFU skal ha en strategisk rolle både i et langsiktig og kortsiktig perspektiv. Det skal særlig påse at forsknings- og utdanningsaktivitet ved Sámi allaskuvla oppfyller de kvalitetskrav som til enhver tid er tillagt virksomheten. SFU gjør prioriteringer innenfor de rammene som høgskolestyret vedtar for SFUs virksomhet. SFU kan delegere myndighet til leder av SFU styret, instituttleder eller studiesjef ved behov og i tråd med forskrift. Høgskolestyret kan også delegere andre oppgaver til SFU enn det som fremkommer i mandatet, ved behov og innenfor rammene av gjeldende retningslinjer.

Kvalitet og kvalitetssikringssystem

2. SFU skal sikre kvalitet og kvalitetssikringsordninger i Samisk høgskoles virksomhet. SFU fastsetter nærmere kvalitetsmål og -ordninger for kvalitetsdimensjonene for studier og forskning. SFU skal ha tilsyn med kvaliteten på det faglige miljøet, læringsmiljøet og støttefunksjonen. SFU vedtar og reviderer systemet og ordningene for evalueringer som er en del av kvalitetssikringssystemet.

3. SFU fastsetter nærmere retningslinjer og reglement for høgskolens forskrifter som gjelder studier og forskning.

Studier

4. SFU fastsetter retningslinjer for utforming av studieprogrammer og emner.

5. SFU kan opprette og legge ned studieemner.

6. SFU fastsetter undervisningsterminene ved Samisk høgskole, jfr. universitets- og høgskolelovens§ 3-8.

7. SFU fastsetter retningslinjer for opptak til studier ved Samisk høgskole og oppnevner opptaksutvalg.

8. SFU avgjør søknader om godskriving og faglig godkjenning etter universitets- og høgskolelovens§ 3-5.

9. SFU godkjenner nye fag- og studieplaner, samt revideringer av disse.

10. SFU kan vedta at planlagte studietilbud ikke blir igangsatt dersom det er få søkere eller at det ikke er tilstrekkelig med faglige ressurser.

11. SFU behandler og godkjenner intern organisering av programmer og studier.

12. SFU følger opp evalueringer av studier og kvalitet i studier.

13. SFU godkjenner studentrekrutteringsplan.

14. SFU godkjenner internasjonaliseringsplan.

Forsknings og utviklingsprosjekter:

15. SFU påser at forsknings- og utviklingsoppgaver ved Samisk høgskole oppfyller kvalitetsmål og stratetiske planer. I dette inngår også faglig, pedagogisk og teknologisk uviklingarbeid som er med på å fremme utdanningene.

SFU vedtar det forskningsetiske systemet og fungerer som et forskningsetisk kontrollorgan.

Lovhjemmel:

Læringsmiljøutvalg

Læringsmiljøutvalget ved Samisk høgskole har en viktig rolle i arbeidet med forbedring av studenters læringsmiljø og læringssituasjon. Læringsmiljøutvalget skal sikre at studenter får mulighet til å være med på å bestemme i saker som angår læringsmiljøet. Læringsmiljøutvalget skal blant annet planlegge læringsmiljøtiltak og kontrollere at studentenes sikkerhet og velferd ivaretas. Utvalget skal også kjenne til arbeidsmiljøordninger.

Læringsmiljøet skal være fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering ut fra hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd. Høgskolen skal legge til rette for et godt læringsmiljø for studentene og i dette arbeidet skal det tas hensyn til teknisk og sosial utvikling i samfunnet og i det aktuelle studiet.

Ansatte oppnevnes for 2 år. Studenter oppnevnes hvert år. 

Manddatet til Styret for forskning og utdanning vedtas i høgskolestyret. Læringsmiljøutvalget har en handlingsplan som er vedtatt i 2022. 

 

Studentstyret

Studentstyret fører studentpolitikken ved Samisk høgskole. Studentstyret er Samisk høgskoles øverste organ for studentene, og har innflytelse i alle saker som angår studenter ved høgskolen.

Styret består av fem medlemmer og tre varamedlemmer.

Hva gjør studentstyret ved Sámi allaskuvla?

Studentstyret jobber på vegne av studentene med studentpolitiske og faglige saker, og skal styrke og forbedre studentenes læringsmiljø og det sosiale miljøet.

Studentstyret arrangerer ulike sosiale arrangementer og fritidstilbud. Sammen med SSOs styre skal styret skape et godt læringsmiljø på studiestedet.

Studentstyret fremmer studentenes synspunkter og interesser for styret for Samisk høgskole og øvrige utvalg. Styret er høringsorgan for alle saker som angår studentene.

Lederen av studentstyret har månedlige møter med rektor og instituttleder. Studentsstyret for øvrig har et nært samarbeid med de tillitsvalgte. 

Studentstyrets e-post: studeantastivra@gmail.com

Opptakskomité

Opptakskomiteen skal behandle alle søknader om opptak på grunnlag av realkompetanse og søknader med uklar opptaksgrunnlag. For eksempel kan det være søkere som vurderes å få opptak med vilkår, gi råd i forbindelse med sammensetning av klasser (kvotespørsmål) og gi råd angående hvor mange studieplasser hvert studie bør ha. Opptakskomiteen utnevnes for to år om gangen og følger studieåret.

Opptakskomiteen skal bestå av tre medlemmer med personlige varamedlemmer. Sammensetningen skal være slik at det er en representant fra fagmiljøet, en studentrepresentant og en representant fra administrasjonen. En av komiteens medlemmer utnevnes til leder. Studieadministrasjonen fungerer som sekretær for komiteen.

Det utnevnes egen opptakskomitè med tre medlemmer for hvert masterstudie. Opptakskomiteen skal ha en fagansatt som representerer masterstudiet. Forsknings- og studiestyret, eller et tilsvarende organ, utnevner opptakskomiteen.

Skikkethetsnemnd

Skikkethetsnemnda behandler studentsaker som reises hos undervisningssvarende i forhold til skikkethetsvurdering. Utvalget fremmer innstilling til behandling for klagenemnda om studenten er egnet eller uegnet for studiet.

I følge departementets rundskriv F-14-06 skal styret oppnevne medlemmer til skikkethetsnemnda for blant annet lærerutdanningene.

Skikkethetsnemndas funksjonstid er tre år.  Studentrepresentanter velges årlig.

Klagenemd

Samisk høgskole har utnevnt en klagenemnd i henhold til krav i lov om universiteter og høyskoler. Klagenemnda består av fem medlemmer, som alle har personlige varamedlemmer. Leder, sammen med personlig varamedlem, skal oppfylle krav til dommerkompetanse og de skal ikke være anssatt ved institusjonen. To av medlemmene skal være ansatte ved høgskolen og to skal være studenter. Klagenemndas virkeperiode er på tre år, unntatt studentmedlemmer, som har en virkeperiode på ett studieår. Studentstyret fremmer hvert studieår forslag om studentmedlemmer til nemnda, som rektor dermed utnevner på grunnlag av studentstyrets forslag. Ved utnevnelse av klagenemnda må likestilling i forhold til kjønn sikres, slik at begge kjønn er representert likt, se Likestillingsloven § 21.

I forbindelse med høgskolens PhD-studie skal klagenemnda behandle saker i forbindelse med eksamensavvikling som for eksempel “Klage over formelle feil ved eksamen” i henhold til lov om universiteter og høyskoler § 5-2. Klage gjelder også PhD-studiets undervisningsdel “Begrunnelse for fastsatt karakter og klage over fastsatt karakter” i henhold til lov om universiteter og høyskoler § 5-3.

I henhold til PhD-forskrifta må klagenemnda også behandle klager som gjelder følgende 1) opptak til studiet 2) avslag av søknad om å få doktorgradsavhandling vurdert eller 3) vedtak om at doktorgradsavhandling ikke godkjennes, prøveforelesning eller forsvar av doktorgradsavhandling er klagbart etter forvaltningslovens § 28.

Klagenemnd for perioden 01.11.2024-31.10.2027

Leder ekstern representant: Elle Martine Johansdatter Eira

Varamedlem for leder ekstern representant: Petter Tretnes Hansen

Fast medlem: Line Kalak

Varamedlem: Anne Ingebjørg Svineng Eriksen

Fast medlem: Inghild Eira Evertsen

Varamedlem: Mikkel Anders Kemi

Studentrepresentanter studieåret 2024/25

Fast medlem, student: Dina Nilsdatter Somby

Fast medlem, student: Ina Madelen Raanes

Varamedlem, student Jaana Pekkala

Valgstyre

 

Arbeidsmiljøutvalg

På grunnlag av Arbeidsmiljøloven kap. 7 og forskriften “forskrift om organisering, ledelse og medvirkning» kap. 3 har Sámi allaskuvlla utnevnt et arbeidsmiljøutvalg (AMU).

AMU er både et styrende og et rådgivende organ som har ansvar for å sørge for at virksomheten har et arbeidsmiljøsystem- og en oppfølging som er helhetlig akseptabel.

Amu skal delta i både planlegging av verne- og miljøarbeid, og følge nøye med på hvordan framdriften av aktivitetene som berører de ansattes sikkerhet, helse og velferd utvikler seg, se arbeidsmiljølovens ka.7. Alle ansatte kan løfte saker til AMU.

Sámi allaskuvlas arbeidsmiljøutvalg har 4 medlemmer – to som representerer arbeidsgiver og to som representerer de ansatte. Hemis deltar i møtene, men Hemis har ikke stemmerett.

Utnevnelse til arbeidsmiljøutvalget gjøres på følgende måte: Arbeidsgiver utnevner arbeidsgivers medlemmer, hovedverneombudet skal være en av ansattrepresentantene og den andre arbeidstaker representanten velges ved valg.  

Perioden varer i to år.

Redelighetsutvalg

Redelighetsutvalgets medlemmer

  • Professor Hadi Lile, Redelighetsutvalgets leder, ekstern medlem
  • Universitetetslektor Christina Storm Mienna, ekstern medlem i Redelighetsutvalget
  • Forsker Torunn Pettersen, intern medlem i Redelighetsutvalget

Årsrapporter

Årsrapport 2021–2022 for redelighetsutvalget ved Samisk høgskole - godkjent i DOS 14.11.2023

Mandat for redelighetsutvalget ved Samisk høgskole

Vedtatt i forsknings- og studiestyret 11.05.2021

Samisk høgskole har satt ned et redelighetsutvalg med et todelt mandat:

  • Fremme gode forskningsvaner og forebygge uredelighet i forskning, blant annet gjennom å arrangere forelesninger, møter, seminarer og dele informasjon: og aktivt utvikle forskningsetikk i urfolksforskning
  • Behandle saker og gjøre vedtak om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske normer

Utvalget har tre medlemmer som alle har et personlig varamedlem som forsknings- og studiestyret ved Samisk høgskole utnevner. Blant de tre medlemmene utnevnes en leder som har juridisk kompetanse.

Alle tre medlemmer skal ha doktorkompetanse, noe som sikrer forskningskompetanse til utvalget. Forsknings- og studiestyret skal også ved utnevnelsen sikre at utvalget har kompetanse i etikk, urfolksforskning, juss, samisk, norsk og engelsk.

Et medlem skal være ansatt ved Samisk høgskole, og to medlemmer skal være eksterne medlemmer. Utvalget er uavhengig av Samisk høgskoles ordinære linjeorganisering, og de eksterne medlemmene styrker denne uavhengigheten.

Ved utnevnelse av redelighetsutvalget må det sikres at likestilling av kjønn blir tatt hensyn til slik at begge kjønn er representert, se likestillings- og diskrimineringsloven § 28

Virkeperioden og medlemmene i redelighetsutvalget er tre år.

Som vitenskapelig uredelighet betraktes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning.

Redelighetsutvalget skal i hver sak om eventuelle brudd på anerkjente forskningsetiske normer uttale

  • om forskeren har opptrådd uredelig eller ikke,
  • om institusjonen har systemfeil
  • om det vitenskapelige arbeidet skal korrigeres eller trekkes tilbake.

Redelighetsutvalget kan på grunnlag av offentlighetslovens § 24 beslutte å holde informasjon om redelighetsbrudd unna offentligheten.

Redelighetsutvalget rapporterer årlig sin virksomhet til forsknings- og studiestyret ved Samisk høgskole.

Hjemmel:

Saksbehandlingsregler for behandling av saker om mulig vitenskapelig uredelighet og alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer

Formål

§ 1. Formålet med disse saksbehandlingsreglene er å klargjøre saksgangen og dermed bidra til en ryddig, redelig og rettferdig saksbehandling av saker om mulig vitenskapelig uredelighet eller brudd på anerkjente forskningsetiske normer. Reglene skal sikre at saken blir så godt opplyst som mulig og at alle involverte parter får anledning til å legge fram sitt syn på saken på en tilfredsstillende måte.

§ 2. Med vitenskapelig uredelighet menes forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer som er begått forsettlig eller grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av forskning, jf. forskningsetikkloven § 8 siste ledd.

§ 3. Det skal tilstrebes en raus tone og stor åpenhet for å diskutere, drøfte og snakke om forskningsetiske problemstillinger ved institusjonen. Det er ledelsens ansvar å bidra til en dialog om hvordan å skape en slik kultur.

§ 4. Redelighetsutvalget behandler bare saker om mulig vitenskapelig uredelighet eller mulige alvorlige brudd på forskningsetiske normer. Utvalget behandler ikke saker der det bare er mistanke om mindre forskningsetiske brudd, som slurv, forglemmelser, dårlig referanseteknikk eller lignende

Saksgangen ved mulige brudd

§ 5. Det er institusjonen som har ansvar for å behandle saker om mulig uredelighet eller alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer jf. forskningsetikkloven § 6 første ledd. Saker skal som hovedregel løses på instituttnivå.

§ 6. Den som mener det har skjedd vitenskapelig uredelighet eller alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer varsler dette inn skriftlig til instituttets leder. Instituttets leder skal søke å finne en minnelig løsning som ivaretar alle partenes interesser, slik at alle føler seg hørt og godt ivaretatt.

Et varsel må inneholde opplysninger og dokumentasjon om hva som har skjedd og hvorfor varsleren mener dette innebærer vitenskapelig uredelighet eller er et alvorlig brudd på anerkjente forskningsetiske normer.

§ 7. Saken skal sendes til Redelighetsutvalget hvis én eller flere av partene ønsker det. Saken kan også sendes direkte til Redelighetsutvalget hvis det er god grunn til å tro at saken ikke vil få en upartisk saksbehandling på instituttnivå. I utgangspunktet skal alle saker søkes løst i god dialog på så lavt nivå som mulig, før det løftes opp til en sak i Redelighetsutvalget.

Tilsvar og kontradiksjon

§ 8. Forskeren eller forskerne som er blitt beskyldt for vitenskapelig uredelighet eller alvorlige brudd på forskningsetiske normer skal få mulighet til å forsvare seg på en god måte. Det må gis tilstrekkelig tid til å sette seg inn i hva anklagene dreier seg om og for å skrive et grundig tilsvar og eventuell skaffe bistand med tilsvaret. Fire uker er en hovedregel. Det kan søkes om mer tid hvis nødvendig og leder for Redelighetsutvalget kan utvide tilsvarsfristen ved omfattende saker. I unntakstilfeller kan fristen være kortere, hvis det er snakk om en sak med tidsnød, typisk søknadsfrister, eller forskningen innebærer store belastinger for noen av de berørte.

Varsleren skal ha anledning til å svare på tilsvaret og fristen for å svare på tilsvaret er som hovedregel to uker. Leder for Redelighetsutvalget kan utvide fristen dersom det er en stor sak eller gode grunner tilsier en utsettelse, for eksempel ved reise eller lignende. Fristen kan også kortes ned dersom det er snakk om en sak med tidsnød eller forskningen innebærer store belastinger for noen av de berørte.

Den eller de som har fått en anklage mot seg skal ha anledning til å kommentere svaret på deres tilsvar. Fristen er to uker. Etter det er det opp til lederen av Redelighetsutvalget å sette strek for tilsvar og kommentarer.

Møte i Redelighetsutvalget

§ 9. Redelighetsutvalget møtes én gang for å avgjøre saken. Det kan settes av flere dager til å behandle saken dersom det er en stor eller vanskelig sak. Redelighetsutvalget skal (jf, forskningsetikkloven § 8) ta stilling til:

a.         om forskeren har opptrådt vitenskapelig uredelig eller ikke,

b.         om det foreligger systemfeil ved institusjonen og

c.         om det vitenskapelige arbeidet bør korrigeres eller trekkes tilbake

Saksdokumentene må være sendt ut minst én måned før møtet, med mindre det er snakk om en hastesak.

Partene kan gis anledning til et kort framlegg av saken sin muntlig. Hvis den eller de som er anklaget ikke ønsker det skal det ikke være anledning til muntlige framlegg av noen av partene. Administrasjonen må ordne med tolk hvis det er ønsket eller nødvendig.

§ 10. Før innkallingen til møte i redelighetsutvalget må det foretas en vurdering av habilitet, jf. Forvaltningslovens regler i kapittel II. Ved innmeldt sak sender sekretariatet ut sterkt begrenset informasjon om saken (navn på berørte parter), slik at de ordinære utvalgsmedlemmene kan vurdere sin habilitet. De faste varamedlemmene stepper inn der noen er inhabil. Fast varamedlem kan også bli invitert istedenfor ordinært utvalgsmedlem i samband med langvarig fravær hos utvalgsmedlem. Ved kortere fravær blir det vurdert om møtedato kan endres.

§ 11. Redelighetsutvalget er ikke beslutningsdyktig hvis ikke alle tre medlemmer deltar. Beslutningen baserer seg på alminnelig flertall.

Språkbruk i Redelighetsutvalget

§ 12. Skriftlige dokumenter skal sendes inn til Redelighetsutvalget på samisk, norsk, svensk eller engelsk. Dokumenter som Redelighetsutvalget skal behandle må foreligge på samisk, norsk, svensk eller engelsk. Administrasjonen har ansvaret for å få oversatt det skriftlige materialet, hvis nødvendig, slik at alle parter og utvalgsmedlemmer er godt orientert og opplyst om saken. Partene har rett til å sjekke oversettelsene før det sendes til utvalget.

 Rehálašvuođalávdegotti miellahtuid nammadanrutiidna (rutin för utnämning av redelighetsutvalgets medlemmer, fortsatt bare på samisk)

Dohkkehuvvon Dutkan- ja oahppostivrras 11.5.2021

Allaskuvladirektevra ovddida juohke goalmmát jagi Sámi allaskuvlla dutkan- ja oahppostivrii rehálašvuođalávdegotti miellahtuid nammadanášši. Áššis ovddiduvvo golbma miellahttoevttohasa ja sidjiide golbma persovnnalaš várrelahtu. Golmma miellahtu gaskkas árvaluvvo jođiheaddji.

Buot golmma miellahtus galgá doavttirgealbu, mii sihkkarastá dutkangealbbu lávdegoddái. Nammadettiin lea dutkan- ja oahppostivrras ovddasvástádus árvvoštallat miellahtuid ja várrelahtuid gelbbolašvuođaid golmma áššesuorggi siskkobealde, namalassii: etihkas, eamiálbmotdutkamis ja juridihkas.

Áššečilgehusas galgá evttohasaid gelbbolašvuohta namuhuvvon áššesurggiiguin čilgejuvvot detálja dásis vai DOS sáhttá nammadit lávdegoddái lahtuid ja sihkkarastit lávdegoddái gáibiduvvon gelbbolašvuođa. Dakkár detálljalistu sisttisdoallá ovdamearkka dihte namaid kurssaide maid leat váldán, relevánta čállosiid namaid maid lea almmuhan ja rollaid eará sullasaš lávdegottiin.

Ansettelsesorgan for undervsinings- og forskningsstillinger
 Faste MedlemmerVaramdelemmer
LederDirektør Anne Marie GainoStudie- og forskningsadmin sjef
Áila Márgee Varsi Balto
Fagansatt GDS instituttetÁnte AikioRávdná Biret Márjá Eira Sara
Fagansatt SOA instituttetBiret Elle JuusoMarikaisa Laiti
SOA institutlederJohn.Marcus KuhmunenInger Ellen Eira Gaup
GDS institutlederRisten Ravna LänsmannLajla Helene Eira
Arbeidstakerorganisasjoners representantTorunn Pettersen 

Mandat, sammensetning og regelverk for FVO.

Vedtatt av styret ved Samisk høgskole 7.3.2018 (sak S-13/18, saksnummer 18/00082)

Rolle og fullmakt for FVO

1. Ansettelsesorgan for fagstillingene (FVO) er et ansettelsesorgan underlagt styret ved Samisk høgskole etter lov om høgskoler og universiteter § 6-3. FVO fatter sine vedtak på grunnlag av delegasjon fra høgskolestyrene og er et eget forvaltningsorgan. FVO kan også treffe vedtak etter anmodning fra høgskolestyret og innenfor de rammer som høgskolestyret til enhver tid har fastsatt skal gjelde for den aktuelle virksomheten.

2. FVO er ansettelsesorgan for alle undervisnings- og forskningsstillinger ved Sámi allaskuvla, med unntak av professor- og dosentstillinger. 

3. FVO er også et ansettelsesorgan for stillinger som er direkte knyttet til utdanning, forskning eller stillinger som produserer faglig innhold på annen måte, selv om de ikke har stillingskode for undervisnings- og forskningsstillinger.

4. FVO behandler alle saker i henhold til lover og regler som ansettelsesorganet er underlagt i forhold til disse stillingene.

5.  FVO oppnevner sakkyndig utvalg for alle utdannings- og forskningsstillinger, samt doktorgradsstipendiatstillinger.

FVO sammensetning er:

1) En fagansatt med personlig varamedlem valgt av ansatte ved institutt for språk, duodji, reindrift og samfunnsvitenskap.

2) En fagansatt med personlig varamedlem valgt av ansatte ved institutt for samiske lærerutdanninger og urfolksjournalistikk.

3) En ansatt med personlig varamedlem oppnevnt av fagforeninger.

4) Leder av institutt for språk, duodji, reindrift og samfunnsvitenskap. Vedkommende oppnevner selv sitt varamedlem på første møte i funksjonstiden eller ved varamedlemmets avgang.

5) Leder for institt for samiske lærerutdanninger og urfolksjournalistikk. Vedkommende oppnevner selv sitt varamedlem på første møte i funksjonstiden eller ved varamedlemmets avgang.

6) Direktør. Vedkommendes varamedlem er utdannings- og forskningssjefen. 

Personalsjefen innstiller i sakene til FVO.

Tilsettingsråd for tekniske og administrative stillinger (OVR)

Tilsettingsråd for tekniske og administrative stillinger (OVR), er et ansettelsesorgan som er underlagt høgskolestyret. Ansettelsesorganget behandler alle administrative og tekniske stillinger, untatt lederstillinger (disse behandles av høgskolestyret). 

OVR medlemmer

  
 Høgskoledirektør Anne-Marie Gaino (leder)May Kristin Utsi Vars

Utdanningssjef Áilá Márge Varsi Balto (nestleder)

Økonomisjef Mikkel Anders Kemi

Karen Inga Eira

Lasse Wigelius

Anne Karen Hætta Bals (ansattrepresentant) 
Sara Elle Eira Heahttá (ansattrepresentant)Daniel Hætta (ansattrepresentant)

Arbeidsgivers representanter utnevnes hver 2 år og fungerer fram til 31.12.2022. 

 

Saksgang

Det er nærmeste leder som fremmer saken til OVR og personalavdelingen fungerer som OVRs sekretariat.  Hvis du har spørsmål vedrørende en sak, da kan du ta kontakt med enten personalsjef eller med din nærmeste leder. 

Du kan lese mer om OVRs sammensetning og saksbehandling i vårt personalreglement.