Hvordan skrive oppgave
Dette er generelle anbefalinger til hvordan faglige tekster skal skrives. Lærere/veiledere i de enkelte kurs kan fremsette spesifikke krav som avviker fra disse. Rådfør deg derfor alltid med lærer/veileder.
Tekstbehandlingsprogrammer (Word osv.) gir god hjelp i skriveprosessen. Word har funksjoner som f.eks. stavekontroll, oppretting av innholdsfortegnelser osv. (Ta kontakt med vår IT-avdeling for spørsmål om Word-programmet).
Tema, problemstilling og oppgavetekst
- Studenter må alltid lese tema/problemstilling/oppgavetekst godt, og tolke og presisere den i oppgaven.
- Ofte ligger det implisitt en disposisjon for hvordan den faglige teksten skal skrives i tema/problemstillinger/oppgavetekster.
Strukturering av tekstdelen (generell veiledning)
Innledning (ca. 10 %)
- Presentasjon, tolkning og presisering av tema, problemstilling eller oppgavetekst
- Begrunnelse for valg av tema og problemstilling (dersom valgfritt)
- Redegjørelse og begrunnelse for hvordan oppgaven blir besvart
- Redegjørelse for oppgavens oppbygning og progresjon
- Definisjoner/avklaringer av begrep om nødvendig
Hovedtekst (ca. 80 %)
- Her besvares tema, problemstilling eller oppgavetekst
- Redegjørelse for litteratur om emnet
- Redegjørelse for undersøkelsesopplegg som blir benyttet
- Redegjørelse for analyse, dvs. hvordan funn/resultat er fremkommet. Disse funn/resultat gir grunnlag for en konklusjon
Avslutning (ca. 10 %)
- Redegjørelse for funn/resultat/konklusjon ("svaret som man kom frem til")
- Diskusjon/drøfting av funn/resultat/konklusjon (evt. alternative tolkninger)
- Perspektiv/konsekvenser av funn/resultat/konklusjon
- Desto lengre selve tekstdelen er desto større behov vil det være for å dele opp teksten med avsnitt, overskrifter og kapitler.
- Kortere tekster (ca. 1-10 sider) kan være notater, rundskriv, memos, mindre oppgavebesvarelser osv. De deles vanligvis opp i avsnitt eller noen få overskrifter og underoverskrifter.
- Lengre tekster (over ca. 10 sider) kan være rapporter, avhandlinger, bøker, større oppgavebesvarelser osv. De deles vanligvis opp (i tillegg til avsnitt) i flere kapitler gjerne med hovedkapitler og underkapitler.
- Rådfør deg alltid med lærer/veileder om det gjelder spesifikke krav innen ditt emne/fag.
- Alle større faglige tekster skal ha standardisert forside. Høgskolens oppgavemal.
- Forsiden skal ha:
- Navn på forfatter(e), både fornavn og etternavn, i alfabetisk rekkefølge etter etternavn
- Kort og presis tittel på den faglige teksten
- Type faglig tekst, utdanning, årstrinn, fag
- Navn på utgiver/utdanningsinstitusjon
- Stedet og året den faglige teksten er utgitt/avgitt
- Forsiden skal ikke ha:
- Lange oppgaveformuleringer eller problemstillinger som tittel
- Ekstra illustrasjoner (tabeller, figurer, bilder, kart osv.)
- Brukes kun i større oppgaver
- Skal være kort (maks. 1 side)
- Skal inneholde opplysninger som ikke naturlig hører hjemme i selve teksten
- Kort om bakgrunn for prosjektet, oppdragsgiver og målgruppe
- Navn på og eventuell takk til veiledere og andre personer eller institusjoner som har bistått forfatteren(e)
- Brukes kun i større oppgaver
- Skal være kort (maks. 1 side)
- Kort sammendrag av hovedinnholdet i den faglige teksten
- Skal kunne forstås uavhengig av om man har lest hele den faglige teksten
- Selv om man skriver på samisk, kan det i noen tilfelle være ønskelig med et sammendrag både på samisk og f.eks. norsk eller engelsk (evt. et annet språk), spesielt i lengre arbeider
- Kan inneholde nøkkelord/stikkord
- Brukes kun i større oppgaver
- Fortegnelse over alle overskrifter og kapitler, med sidehenvisning
- Det anbefales sterkt å generere innholdsfortegnelser (vha. stiler) i Word eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver større arbeider
- Overskrifter og underoverskrifter i mindre tekster bør ikke nummereres
- Kapitler og underkapitler i større tekster bør nummereres
- Underkapitler på mer enn tre nivå bør unngås, f.eks. 1.2.3.4 osv.
- I mindre arbeider kan alle overskrifter i tekstdelen sløyfes hvis ønskelig
- Tekstdelen kan i mindre arbeider "brytes opp" kun ved å angi avsnitt
- Antall overskrifter/underoverskrifter og kapitler/underkapitler må sees i forhold til tekstens lengde
- Brukes kun ved behov og i større oppgaver
- Fortegnelse med sidehenvisning over alle figurer/tabeller som finnes i teksten
- Det anbefales sterkt å generere figur-/tabell-lister (vha. stiler) i Word eller annet tekstbehandlingsprogram når man skriver større arbeider.
- Det skal lages separate lister for figurer (inkl. bilder) og tabeller. Bruk betegnelsene Figurliste eller Tabell-liste
- Illustrasjoner skal kun benyttes hvis de er nødvendige for å illustrere et poeng i teksten. Vær restriktiv med bruk av alle typer illustrasjoner. Alle illustrasjoner som benyttes må kommenteres og anvendes i teksten. Se Kildekompassets FAQ om bilder, tabeller eller figurer i teksten.
- Det er kun nødvendig å oppgi kilden i referanselisten hvis kilden blir henvist til ellers i teksten.
- Ved høgskolen benyttes stilene Áigečála, APA og Harvard-standardene for å oppgi kilder/som referanserstil.
- Veiledningene (link) beskriver hvordan man skriver referanselister og henvisninger etter disse standardene.
- Her presenteres nødvendige opplysninger som det ikke er naturlig å plassere i selve teksten.
- Vedlegg kan være redegjørelse for underlagsmateriale, f.eks. spørreskjema, intervjuguide, tabeller, spesielle statistiske tester, kopi av korrespondanse osv.
- Alle vedlegg nummereres fortløpende (med unntak av hvis det kun er ett vedlegg) og gis en tittel (overskrift) som plasseres øverst på vedlegget.
- Eksempel: Vedlegg 1 Brev til Samisk høgskole, Vedlegg 2 Prosjektbeskrivelse
- Vedlegg listes opp i innholdsfortegnelsen ved å oppgi nr. og tittel på vedlegget.
- Noter benyttes for å utdype eller forklare noe i selve teksten.
- Noter står enten nederst på sidene (fotnoter) eller på siste side av teksten (sluttnoter).
- Bruk enten fotnoter eller sluttnoter, ikke begge deler.
- Noter nummereres fortløpende.
- Noter kan genereres i Word eller annet tekstbehandlingsprogram. Word-video om fot-/sluttnoter
- Noter bør ha mindre skriftstørrelse enn hovedteksten, f.eks. 10 punkt (dersom hovedteksten har størrelse 12), og kan gis en mindre linjeavstand (f.eks. enkel linjeavstand) enn hovedteksten (som regel 1,5 linjeavstand).